Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
4011471401   Fem ciència ciutadana: descobrim la biodiversitat urbana
2019-2020   Curs. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   20/11/2019 - 20/5/2020 (15 hores) de 17:30h a 19:00h
   CRP del Vallès Occidental I
   Mare de les Aigües, 35 (Sabadell) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Vallès Occidental I
  
   Activitat passada a format virtual, instrucció 3/2020 de 13 de març. COVID19
  
Inscripció   12/09/2019 - 27/09/2019
  
Descripció i   Metodologia:   Curs amb presentacions i tallers pràctics que fomenten la ciència ciutadana.
La ciència ciutadana és una metodologia que pretén trencar les barreres que molts cops han existit entre la societat i la ciència, per tal que tant la ciutadania com els investigadors puguin treballar conjuntament en la millora i la conservació del medi ambient. Per fer-ho, la ciència ciutadana cerca la col·laboració activa de la ciutadania en la recollida i obtenció de dades, de forma fàcil i engrescadora.

En aquest curs es pretén introduir diferents mètodes i projectes de ciència ciutadana per tal de que els participants puguin dirigir i organitzar algunes d’aquestes activitats, tant a escoles com a instituts dins de projectes d’aprenentatge i servei, o en campanyes de voluntariat.
  
Objectius   · Apropar al professorat i a la ciutadania el coneixement de la biodiversitat urbana.

· Facilitar eines i recursos que facilitin l’estudi de la natura a partir de la ciència ciutadana.

· Introduir projectes i metodologies aplicables en projectes d’aprenentatge i servei.
  
Continguts   20 de novembre → Ciència ciutadana i educació ambiental als centres educatius
11 de desembre → Conèixer l’estat de l’aigua a partir dels indicadors
12 de febrer → Monitoritzem la qualitat de l’aire dels nostres carrers
18 de març → Biodiversitat, ciutat i noves tecnologies
29 d’abril → Seguiment de les papallones urbanes
6 de maig → El cens d’orenetes i dels seus nius
20 de maig → Presentació dels projectes elaborats durant el curs

· Ciència ciutadana i educació ambiental als centres educatius (ADENC i Urbanins)

Presentarem la dinàmica del curs «Fem ciència ciutadana: descobrim la biodiversitat urbana». Farem una repàs de diferents projectes que podem realitzar sense la necessitat de sortir dels centres educatius. Per acabar realitzarem un taller de construcció de menjadores que serveixen de reclam pels ocells que la visiten durant els mesos més freds de l’any, i ens permet conèixer millor aquestes espècies a partir de la observació.

· Conèixer l’estat de l’aigua a partir d’indicadors (ADENC i Projecte rius)

Un dels mètodes més utilitzats en l’estudi dels ecosistemes és l’estudi dels indicadors ambientals. En aquesta sessió s’introduirà la metodologia del Projecte Rius d'anàlisis de les aigües continentals per conèixer la seva qualitat.

· Monitoritzem la qualitat de l’aire dels nostres carrers (CTTC)

La qualitat de l’aire de les ciutats és un tema que preocupa a gran part de la població, ja que té efectes directes sobre la salut. Mitjançant un projecte pilot de detecció de la qualitat de l’aire utilitzant uns detectors mòbils realitzarem uns itineraris per avaluar l’estat dels carrers dels Nord de la ciutat de Sabadell.

· Biodiversitat, ciutat i noves tecnologies (ADENC i CREAF)

Una de les millors eines per estudiar la natura avui dia és el telèfon mòbil. Actualment existeix una amplia oferta d’aplicacions de ciència ciutadana a l’abast de tothom que de forma senzilla ens permeten aprendre i estudiar la natura. Aprendrem a utilitzar l’app Natusfera per organitzar projectes de ciència ciutadana a diferents escales, i altres aplicacions que ajuden a identificar moltes espècies sense la necessitat de ser uns experts.

· Seguiment de les papallones urbanes (CBMS o Museu de Granollers)

El Catalan Butterfly Monitoring Scheme (CBMS) és un projecte de seguiment de les papallones a partir dels censos visuals d’aquestes realitzant uns transsectes que es repeteixen al llarg de tot l’any. Aquests insectes, a més a més, de la seva popularitat i bellesa, són uns molt bons indicadors dels canvis ambientals. És creu que el canvi climàtic és un dels principals culpables de la desaparició de les papallones a molts llocs del planeta, i per tant és molt important estudiar i fer un seguiment d’aquests animals per poder treballar en la seva conservació. Mitjançant la metodologia CBMS aprendrem a fer un seguiment d’aquests insectes.

·El cens d’orenetes i dels seus nius (Projecte Orenetes)

Durant la primavera i estiu moltes aus migratòries visiten el nostre país, entre elles les orenetes. Aquests animals a part de tenir una gran importància pels ecosistemes, també ens aporten grans beneficis a les persones, pel seu paper d’insecticida natural, consumint una gran quantitat de mosques i mosquits. Com que les orenetes construeixen el niu a les nostres ciutats és molt senzill realitzar un seguiment de la seva població durant els mesos de cria. Utilitzant la metodologia del Projecte Orenetes (ICO) aprendrem a fer el cens d’aquests ocells.

·Presentació dels projectes elaborats durant el curs (ADENC)

Un cop acabat el curs, els participants presentaran un projecte de ciència ciutadana per aplicar en el centre i/o municipi, basat en algunes de les metodologies presentades al llarg de totes les sessions.
  
Formador/a   Gerard Codina i Esther Querol
  
Avaluació   -Qüestionari de satisfacció de tots els assistents
-Participació a les diverses activitats
  
Requisits de  certificació   -Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de la formació
-Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata
  
Persones  destinatàries   Professorat de qualsevol etapa educativa.
  
E-mail   crp-sabadell@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   20/11/2019   1730   1900 
 Sessió 2   dimecres   11/12/2019   -   - 
 Sessió 3   dimarts   12/02/2019   -   - 
 Sessió 4   dilluns   18/03/2019   -   - 
 Sessió 5   dilluns   29/04/2019   -   - 
 Sessió 6   dilluns   06/05/2019   -   - 
 Sessió 7   dimecres   20/05/2020   1730   1900 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent